blogi

Optimismi vai pessimismi – kumman sinä valitset?

Tiesitkö, että tapa suhtautua elämän ylä-ja alamäkiin kertoo paljon ihmisen luonteesta. Tiesitkö, että se on hyvinkin yhteydessä omaan hyvinvointiin Ja että keskittymällä hyviin asioihin, on sillä hyvät puolensa ja yleensä ne hyvät asiat kasvaa sitä enempi, mitä enemmän niihin keskittyy.

When it rains, look for RAINBOWS. When it’s dark, look for STARS.

Oma tapa oli aika vuoristorataa, välillä myös isolla vauhdilla ja pyörällä. Olin hyvä kannustamaan toista keskittymään hyvään, ajattelemaan optimistisesti ilon että onnistumisen kautta. Ilman itsensä syyttämistä vastoinkäymisissä. Omat ajatukseni minusta että elämästäni valitettavasti vaelsivat liiaksikin pelon ja häpeän ystävinä hyvinkin pessimistiseen tapaan ajatella. Niiden muuttaminen on ollut itselleni tärkeä oppimatka tässä omassa kasvutarinassani. Jonka aloitin useita vuosia sitten. Se on vaatinut päivittäistä harjoittamista, tahtoa olla oma MINDBOSS ja se kuka oikeasti päättää tavastani ajatella. Ja yhä harjoitan.

Optimist:

Someone who figures that taking a step backward after taking a step forward is not a disaster. It’s more like a cha-cha.

Professori Martin Seligman on kirjoittanut kirjan Opittu optimismi (Learned Optimism) ja hänen mukaan optimismi ja pessimismi eroavat toisistaan näillä kolmella tavalla:

  1. Personalisaatio – Optimisti ei syytä itseään vastoinkäymisistä, kun taas pessimisti ottaa ne henkilökohtaisesti. Optimisti pitää positiivisia tapahtumia useammin omana ansiona, pessimisti uskoo niiden johtuvan ulkoisista tekijöistä.
  2. Pysyvyys – Optimistit pitävät vastoinkäymisiä väliaikaisina esteinä. Pessimistit näkevät esteet usein pysyvinä ja koko kohtaloa määräävinä.
  3. Läpitunkevuus – Pessimistit uskovat usein epäonnistumisen yhdessä asiassa johtavan epäonnistumiseen kaikessa. Optimistit antavat hyvien asioiden piristää koko elämää, eivätkä rajaa vaikusta vain yhteen elämän osa-alueeseen. Kuten pessimistit tekevät.

Oivallus:

Omaa asennetta voi muokata vähitellen. Vaikkei kaikkeen voi itse vaikuttaa, mitä elämässä tapahtuukin, niin omaa reagointia että tapaa ajatella voi hallita. Se on oivallus mikä mahdollistaa oman hyvinvoinnin paranemisen, elämänlaadun että ilon muuttumisen. Se määrittelee koko elämänkatsomusta. Kaikilla meillä on omat vastoinkäymiset. Muuttamalla oma suhtautuminen optimistisemmaksi, keventää omaa polkuaan huomattavasti. Mutta myös mahdollistaa eteenpäin menemisen ja hyvän olon tasapainon arkisiin hetkiin. Ja ehkä yksi hienoin juttu; pessimismin ei tarvitse olla pysyvää eikä sitä tarvitse jatkaa omassa elämässä eteenpäin, vaikka siihen olisi kasvatettukin. Jokainen voi opetella aktivoimaan sisäisen optimismin ihan milloin vain. Jos vain tahtoa riittää.

Author


Avatar